Dziś, podczas spotkania FISC, wzięłam udział w niezwykle ważnej i interesującej dyskusji na temat zwiększenia przejrzystości podatkowej. W trakcie rozmowy skupiłam się na kwestiach, które muszą zostać przedyskutowane z przedsiębiorcami.
Konkurencja podatkowa w Unii Europejskiej powinna opierać się na prostym systemie podatkowych z niskimi stawkami i nielicznymi zwolnieniami przy jednoznacznym sprzeciwie wobec nieuczciwych i szkodliwych praktyk, nieprzejrzystości, uznaniowości zwolnień, tolerowaniu fikcyjnej działalności gospodarczej – etc.
Czy jest możliwość spełnienia tego postulatu w praktyce?
Jak pogodzić zasadę suwerenności Państw Członkowskich w kwestiach podatkowych, z wymogami dotyczącymi przejrzystości systemów podatkowych?
Globalne raportowanie dot. podatków „coutry-by-country”, czy jest niezbędne?
Jakie warunki musiałyby zostać spełnione i jakie instrumenty wdrożone, by system ten mógł działać sprawnie w skali globalnej?
Czy przedsiębiorcy z sektora , MŚP udźwigną ciężar kolejnych obciążeń biurokratycznych?
Jesteśmy – paradoksalnie – w takiej sytuacji, że podejmowane przez UE działania w kierunku uszczelnienia systemu i utrudniania „optymalizacji podatkowej” w krajach UE, powoduje „wypychanie” firm i kapitału poza UE.
Czy rysujący się globalny konsensus wokół propozycji OECD ( min. 15% podatek) wystarczy, by zapewnić przejrzystość i jasność co do wysokości zysków międzynarodowych korporacji?