Komisja Europejska zaproponowaÅ‚a nowÄ… normÄ™ emisji spalin – Euro 7, której pierwsza część – dotyczÄ…ca pojazdów lekkich – ma wejść w życie już 1 lipca 2025.
Rozporządzenie ma na celu poprawę jakości powietrza poprzez aktualizację i zaostrzenie limitów emisji zanieczyszczeń oraz uregulowanie emisji z hamulców i opon.
W listopadzie ubiegłego roku Komisja stwierdziła, że wszystkie środki, które zostaną nałożone na przemysł motoryzacyjny w ramach zmian przepisów, nie wpłynęłyby na konsumentów. Jedynym dodatkowym kosztem byłoby zwiększenie ceny nowych samochodów o ok. 100-150 euro.
Zupełnie inne zdanie ma jednak na ten temat Prezes Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), który oszacował te same dodatkowe koszty na średnio 2000 euro.
W związku z ogromną różnicą w szacunkach, skierowałam do Komisji Europejskiej serię pytań w tym temacie:
🚘 W jaki sposób Komisja doszła do tak niskich szacunków dodatkowych kosztów?
🚘 Jak można wyjaśnić taką różnicę w analizie?