Greenwashing często tłumaczony jest jako „zielone kłamstwo” – to nieetyczna praktyka w dziedzinie komunikowania społecznej odpowiedzialności biznesu. Przez kłamstwo producenci stwarzają wrażenie dbania o środowisko, które wcale nie jest prawdziwe.
Komisja IMCO przyjęła stanowisko w sprawie projektu ustawy, której celem projektu jest poprawa oznakowania produktów, w taki sposób, aby konsumenci mogli podejmować decyzje przyjazne dla środowiska, a przedsiębiorstwa były zmotywowane do oferowania im trwałych i zrównoważonych produktów.
W zatwierdzonym projekcie pojawiła się propozycja zakazania ogólnych oświadczeń środowiskowych, takich jak „przyjazny dla środowiska”, „naturalny”, „biodegradowalny”, „neutralny dla klimatu” lub „eko”. Producenci nie mogliby już reklamować swoich produktów w tak ogólny sposób, jeśli nie można uzasadnić tych stwierdzeń lub nie są one poparte szczegółowymi dowodami lub informacjami.
Oświadczenia oparte wyłącznie na systemach kompensacji emisji dwutlenku węgla nie byłyby już w ogóle dozwolone – to samo dotyczy oświadczeń o całym produkcie, jeżeli oświadczenie jest prawdziwe tylko w odniesieniu do jego części. Oznacza to, że nie będzie już można wprowadzać na rynek produktu, który mówi, że jest „wykonany z materiałów pochodzących z recyklingu”, jeśli tylko opakowanie zawiera materiały pochodzące z recyklingu.
Ponadto wszyscy producenci byliby zobowiązani do wprowadzania na rynek wyłącznie produktów, które są zaprojektowane tak, aby były kompatybilne z materiałami eksploatacyjnymi, częściami zamiennymi lub akcesoriami (na przykład ładowarkami lub wkładami atramentowymi) dostarczanymi również przez innych producentów.
Jeżeli produkt nie nadaje się do naprawy, nabywcy musieliby zostać poinformowani o tym fakcie oraz o wszelkich innych ograniczeniach dotyczących naprawy przed dokonaniem zakupu.
Aby umożliwić lepsze porównanie produktów i ograniczyć ogromną liczbę mylących etykiet, w przyszłości dozwolone będą jedynie etykiety dotyczące zrównoważonego rozwoju oparte na oficjalnych systemach certyfikacji lub ustanowione przez organy publiczne. Narzędzia do porównywania produktów, takie jak strony internetowe, musiałyby ujawniać wybraną przez siebie metodę porównania, recenzowane produkty i ich dostawców, a także aktualizować te informacje, aby uniknąć wprowadzania konsumentów w błąd.