Komisja ECON

Na ostatnim posiedzeniu komisji ECON rozpoczęliśmy pracę nad regulacjami w sprawie ustanowienia Socjalnego Funduszu Klimatycznego. Obecne i dalsze prognozowane rosnące koszty energii dla odbiorców końcowych, mieszkańców Europy, wymagają pilnych działań i zapewnienia odpowiednich środków, by przeciwdziałać oraz łagodzić skutki ubóstwa i wykluczenia energetycznego.

Dlatego popieram utworzenie Funduszu i przeznaczenie środków unijnych dla wsparcia znajdujących się w trudnej sytuacji gospodarstw domowych, mikroprzedsiębiorstw i użytkowników transportu. Jako Kontrsprawozdawczyni uważamy jednak, że zaproponowane w projekcie rozporządzenia rozwiązania wymagają znacznych modyfikacji, w tym uwzględnienia stanu gospodarek krajowych.

Fundusz musi uwzglÄ™dniać różne punkty startowe i Å›cieżki transformacji paÅ„stw czÅ‚onkowskich oraz respektować zasadÄ™ neutralnoÅ›ci technologicznej. Nie akceptujÄ™ uzależnienia Funduszu od utworzenia nowego systemu EU ETS oraz propozycji przekazywania wpÅ‚ywów z EU ETS do budżetu UE jako zasobu wÅ‚asnego. Finansowanie Funduszu w ramach WRF powinno odbywać siÄ™ w oparciu o standardowe zasady budżetu UE, bez wiÄ…zania konkretnych wydatków z okreÅ›lonÄ… kategoriÄ… dochodów budżetu UE. Trzeba zwrócić uwagÄ™, że zgodnie z Porozumieniem MiÄ™dzyinstytucjonalnym z dnia 16 grudnia 2020 r. – nowe zasoby wÅ‚asne budżetu UE majÄ… przede wszystkim wesprzeć spÅ‚atÄ™ Å›rodków pożyczonych w ramach Instrumentu NextGenerationEU.

Dopiero ewentualna nadwyżka środków, zgodnie z zasadą jedności budżetu UE, powinna stanowić dochód budżetu ogólnego UE i służyć finansowaniu wszystkich polityk UE. W kontekście systemu finansowania, nie jestem w stanie się zgodzić z zaproponowanymi progiem wkładu własnego przez państwa członkowskie na poziomie 50% jest zbyt wysoki i może skutkować ryzykiem związanym z utratą płynności finansowej w przedmiotowych działaniach.

W kwestii wdrażania Funduszu – mam wątpliwości co do zarządzania centralnego i bezpośredniego przez Komisję Europejską. Ponadto uważam także, że tworzenie odrębnych Planów Społeczno-Klimatycznych może być nadmiernym i zbędnym obciążeniem administracyjnym dla państw członkowskich.

Kalendarz

Pozostałe aktualności ... z ostatniej chwili

27 lutego 2024

 (...)

29 stycznia 2024
Posiedzenie Komisji FEMM i LIBE

Posiedzenie Komisji FEMM i LIBE

🇪🇺 Na posiedzeniu komisji FEMM poruszyliÅ›my wiele ważnych tematów z przedstawicielami Komisji WolnoÅ›ci Obywatelskic (...)

29 stycznia 2024
Zakaz połowów z ruchomego dna na morskich obszarach chronionych

Zakaz poÅ‚owów z ruchomego dna na morskich obszarach chroni (...)

🌊 Potrzebne bardziej zrównoważone podejÅ›cie do zakazu poÅ‚owów z ruchomego dna na morskich obszarach chronionych ðŸ (...)

29 stycznia 2024
Przyjęliśmy rezolucje dotyczące praw człowieka w Chinach, Sudanie i Tadżykistanie.

PrzyjÄ™liÅ›my rezolucje dotyczÄ…ce praw czÅ‚owieka w Chinach (...)

🇪🇺 W ubiegÅ‚ym tygodniu jako Parlament Europejski przyjÄ™liÅ›my trzy rezolucje dotyczÄ…ce praw czÅ‚owieka w Chinach, Su (...)