
Ustawa o usługach cyfrowych (Digital Services Act – DSA) ustanawia jasne standardy dla sposobu, w jaki firmy internetowe działają i świadczą usługi w UE, oferując jednocześnie wysoki poziom ochrony użytkowników. Zgodnie z zasadą przewodnią „to, co jest nielegalne offline, powinno być nielegalne online”, platformy internetowe muszą podjąć szybkie działania w celu usunięcia nielegalnych treści, przeciwdziałania dezinformacji i wzmocnienia kontroli handlowców. W ramach DSA użytkownicy są lepiej poinformowani i lepiej chronieni przed manipulacją. Ustawa zakazuje ukierunkowanych reklam skierowanych do nieletnich lub opartych na wrażliwych danych.
Ustawa o rynkach cyfrowych (DMA) ustanawia obowiązki dla dużych platform internetowych działających jako „strażnicy dostępu” na rynku cyfrowym, aby zapewnić ich uczciwe zachowanie. Przepisy zapewniają innowatorom i start-upom technologicznym nowe możliwości konkurowania i wprowadzania innowacji w bardziej sprawiedliwym środowisku biznesowym. Konsumenci będą mieli do wyboru więcej lepszych usług bez utraty kontroli nad swoimi danymi. Jeśli strażnicy dostępu nie będą przestrzegać zasad, mogą zostać nałożone grzywny w wysokości do 10% ich globalnych obrotów (lub 20% w przypadku powtarzających się niezgodności).