
Podczas ostatniej komisji FEMM rozpatrzyliśmy poprawki dot. projektu opinii „Strategia zrównoważonej i inteligentnej mobilności”. Zaproponowano w nim włączenie problematyki płci do wszystkich przepisów, polityk, programów i działań związanych z transportem. Działanie ma na celu wspierać współpracę i wymianę dobrych praktyk.
Zrównoważone rozwiązania należy projektować w sposób poprawiający mobilność i dostępność dla wszystkich. Sieci transportowe powinny być przystosowane do potrzeb kobiet w celu poprawy dostępności, bezpieczeństwa i komfortu w preferowanych przez kobiety środkach transportu. Udział kobiet jest potrzebny w procesach konsultacji, planowania i podejmowania decyzji w zakresie mobilności.
Miałam też okazję zadać Komisji Europejskiej serię pytań dotyczących:
- głównych elementów strategii przeciwdziałania nękaniu w Komisji i innych instytucjach i agencjach UE,
- najlepszych praktyk w zakresie zapobiegania konfliktom i nękaniu w miejscu pracy,
- dobrego zarządzania biurem, które mogą mieć zastosowanie we wszystkich instytucjach.
Dyskutowaliśmy również na bardzo ważny temat – aspektu ubóstwa kobiet w następstwie skutków COVID. Skutki kryzysu gospodarczego związanego z pandemią zagrażają postępom osiągniętym w ostatnich dziesięcioleciach w zakresie zmniejszania nierówności płci. Analizowaliśmy główne element i przyczyny ubóstwa kobiet w Europie oraz w krajach trzecich. Poruszyliśmy także temat głównych czynników powodujących ubóstwo oraz sytuacji społeczno-ekonomiczna kobiet w Europie. Wyniki naszej dyskusji zostały uwzględnione w sprawozdaniu z własnej inicjatywy FEMM na temat ubóstwa kobiet w Europie.