Projekt Sprawozdania w sprawie wpływu nowych technologii na opodatkowanie: technologie kryptograficzne i łańcuch bloków.
Chciałabym bardzo podziękować za uwzględnienie większości naszych poprawek. Cieszy mnie bardzo, iż zaktualizowano tekst sprawozdania o informacje o najnowszych działaniach podejmowanych przez OECD w kwestii opodatkowania kryptoaktywów, mianowicie narzucenie operatorom giełd kryptowalutowych obowiązku informowania krajowych organów skarbowych o transakcjach zawieranych na ich platformach.
Również bardzo pozytywnie oceniam poprawki złożone przez EPP dotyczące wykorzystania technologii blockchaine w administracji skarbowej m.in mogłaby bardzo pomóc przy uszczelnianiu podatku u źródła o którym dyskutowaliśmy w zeszłym roku. Technologia ta również może być doskonałym uzupełnieniem programów w ramach FISCALIS, m. in. dotyczących podatku VAT, szczególnie TNA (Transaction Network Analysis).
Ponadto, uzupełnienie tekstu o informacje, iż tylko kilka (pięć) krajów członkowskich obecnie posiada jasne reguły opodatkowania kryptowalut. Mamy świadomość, że dla niektórych jurysdykcji kryptowaluty nie istnieją, co prowadzi do wyciekania olbrzymich ilości pieniędzy.
Problematyczne dla mnie jest, że w tekście nie określamy jednoznacznie momentu powstania przychodu (moment opodatkowania), powinniśmy opodatkować tylko i wyłącznie moment wymiany kryptoaktywa na walutę fiducjarną, będzie to najprostsze rozwiązanie i najmniej uciążliwe zarówno dla operatorów giełd, użytkowników i administracji skarbowej.
Powinniśmy umieść w tekście informacje o tym jak traktować pod względem podatkowym zakup usługi lub towaru bezpośrednio za kryptoaktywa.
Moim zdaniem również zabrakło w informacji o tym, iż z reżimu opodatkowania kryptoaktywów powinny być wyłączone przyszłe waluty wirtualne (np digital euro).