Wczorajsza dyskusja podczas posiedzenia FISC na temat „Rola polityki podatkowej w kontekście ożywienia gospodarczego” !
Wymienialiśmy poglądy z Grace Perez Navarro – zastępcą dyrektora Centrum Polityki i Administracji Podatkowej OECD, Joaquimem Mirandą Sarmento – profesorem na Uniwersytecie Lizbońskim i panią Liiną Carr – Sekretarz Konfederacji EKZZ.
Głównym poruszanym przez nas tematem była koordynacja polityki podatkowej Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem pomocy państwom członkowskim w skuteczniejszym zwalczaniu unikania opodatkowania i uchylania się od opodatkowania. Wspólnie dyskutowaliśmy także na temat kierunków polityki podatkowej, które będą mogły tworzyć odpowiednie warunki dla wzrostu gospodarczego i inwestycji w Unii Europejskiej.
Za szczególnie istotne w tej kwestii tematy uważam obecne wyzwania, związane bezpośrednio z COVID-19. W ramach dyskusji zadałam pytania oraz poddałam wątpliwości niektóre z omawianych kwestii:
„Zielone” podatki – „Polityka podatkowa i fiskalna w odpowiedzi na kryzys COVID19: wzmocnienie zaufania i odporności.”, postuluje wprowadzenie wielu mechanizmów podatkowych, które mają poprawić sytuację fiskalną krajów rozwijających się. Obok rozwiązań w oczywisty sposób korzystnych (walka z BEPS (I i II Filar), opodatkowanie działalności transgranicznej, cyfryzacja administracji podatkowej), wspomina się w tym kontekście o „zielonych” podatkach – np od emisji CO2. „Zielone” podatki są szczególnie uciążliwe dla krajów rozwijających się i – w kontekście zapaści związanej z COVID – mogą okazać się zabójcze dla słabszych gospodarek.Obawiam się, że to luksus, na który stać gospodarki najsilniejsze i który może jeszcze dodatkowo zwiększyć przewagę tych, którzy do „zielonej ekonomii” są lepiej przygotowani – krajów najbogatszych.
Preferencyjne traktowanie wybranych sektorów i gałęzi gospodarki – konieczne jest doprecyzowanie jakie sektory i gałęzie gospodarki należy – pod względem fiskalnym – traktować priorytetowo i preferencyjnie. A także: Jaki horyzont czasowy powinniśmy przyjąć dla prowadzenia „luźniejszej” polityki finansowej? Kiedy – w skali globalnej – przyjdzie czas na uzdrawianie finansów publicznych? To pytania, na które musimy odpowiedzieć.
Ostatnie pytanie, które zadałam podczas dyskusji było skierowane bezpośrednio do Profesora Joaquimem Mirandą Sarmento i dotyczyło przeprowadzonych przez niego badań nad zagadnieniem podatku od transakcji finansowych. Poprosiłam Profesora o przybliżenie roli tego podatku w obecnej, post-pandemicznej sytuacji. Zależy mi również na doprecyzowaniu, czy wprowadzenie go na terenie całej UE znacząco zmieni jego efektywność.