Cyfryzacja zasadniczo zmieniła większość aspektów naszego życia. Kryzys Covid-19 i jego następstwa prawdopodobnie spowodują trwałe zmiany w życiu w Europie zwiększając jeszcze konieczność posiadania kompetencji cyfrowych.
Na najbliższej Sesji Plenarnej odbędzie się debata na temat raportu “Likwidacja luki cyfrowej – udział kobiet w gospodarce cyfrowej.”
Stereotypy dotyczące płci stanowią poważną przeszkodę dla równości kobiet i mężczyzn i dodatkowo pogłębiają różnice między płciami w sektorze cyfrowym i uniemożliwiają pełne uczestnictwo kobiet jako użytkowników, innowatorów i twórców.
Projekt raportu zawiera zalecenia mające na celu rozwiązanie problemu cyfrowego zróżnicowania płci w różnych obszarach, takich jak edukacja, zatrudnienie, media, kultura i sektor audiowizualny, uczestnictwo obywatelskie, polityczne i gospodarcze, polityki rozwoju.
Kobiety, mimo swojego wykształcenia wykazują mniejsze zaufanie do własnych umiejętności cyfrowych, podczas gdy umiejętności cyfrowe są potrzebne w życiu i pracy, zwłaszcza teraz bardziej niż kiedykolwiek, w miesiącach blokady z powodu wybuchu COVID-19, kiedy wszyscy muszą polegać na dostępie do pracy, nauki, czy codziennego funkcjonowania – co w nowej rzeczywistości pandemii COVID – 19 szczególnie było wykorzystane.
Bez względu na płeć, wszystkie grupy społeczne, wiekowe, bez względu na obszar zamieszkania wręcz muszą posiadać umiejętności cyfrowe. W innym przypadku następuje wyłączenie cyfrowe a do tego dopuścić nie możemy. Szczególnie podkreślałam to w swoich poprawkach.
Sprawozdanie wzywa Komisję i państwa członkowskie do uwzględnienia perspektywy płci przy opracowywaniu polityki edukacji cyfrowej oraz do zadbania o to, by uczniowie obu płci byli jednakowo wykwalifikowani do podejmowania zadań i ról związanych z przyszłymi zawodami na zmieniającym się rynku pracy oraz mieli równe szanse z przyszłą globalną konkurencyjnością, a także do wspierania uczenia się przez całe życie, szkoleń i programów mających na celu zwiększenie e-umiejętności.