
🇪🇺 Podczas ostatniego wspólnego posiedzenie Komisji ECON i LIBE rozmawialiśmy na temat Nowego pakietu przeciwdziałania praniu pieniędzy – którego jestem Kontrsprawozdawczynią.
Raporty KE ukazały słabości unijnego systemu AML/CFT, które były wykorzystywane przez przestępców w celu prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Główną przyczyną tego była słaba współpraca, różnice w funkcjonowaniu krajowych organów ds. AML oraz również względy polityczne.
Niektóre kraje unijne osiągały duże korzyści dzięki niemoralnemu procederowi wydawania „złotych paszportów” i „złotych wiz” czyli – najprościej rzecz ujmując – umożliwiając pobyt lub nawet oferując obywatelstwo osobom, których majątki są niejasnego pochodzenia – jak np. rosyjskim oligarchom.
Także wymiana informacji pomiędzy państwami członkowskimi pozostawiała wiele do życzenia. Odpowiedzią na ten problem będzie utworzenie unijnego Urzędu ds. AML, którego zadaniem będzie ujednolicenie praktyk nadzorczych oraz poprawa współpracy między jednostkami analityki finansowej.
To dobry kierunek zmian, ale widzę także potrzebę doprecyzowania bądź zmiany niektórych przepisów, aby zapewnić partnerskie stosunki pomiędzy nowym unijnym urzędem oraz krajowymi organami m.in. nieprowadzenia przez AMLA postępowań w sprawach zakończonych przez organy krajowe, czy konieczność konsultowania z krajowymi organami nadzoru kar pieniężnych nakładanych przez AMLA. Warto także przyjrzeć się założeniom dotyczącym struktury zarządzana nowego urzędu.