
Po świętach Wielkanocnych kontynuacja pracy zdalnie.
Na wczorajszej komisji IMCO Komisarz ds. Sprawiedliwości Didier Reynders poinformował o działaniach w zakresie ochrony konsumentów w dobie pandemii COVID-19.
Podczas Komisji zostały poruszone tematy takie jak:
- trudna sytuacja przedsiębiorstw i konsumentów w sektorze turystyki i podróży
- płynność finansowa operatorów,
- prawa konsumenta do zwrotu kosztów w gotówce lub z zachowaniem zasady dobrowolności w postaci gwarantowanego Voucheru,
- ochrona konsumentów przed zawyżonymi cenami, oszustwami i dezinformacja w sieci- współpraca UE z największymi platformami,
- kontrola rynku w zakresie sprzedaży produktów zapewniających bezpieczeństwo,
- pełne respektowanie podstawowych praw konsumenta,
- przestrzeganie RODO w cyberprzestrzeni oraz utylizacja danych wrażliwych po pandemii COVID-19,
- pełne wykorzystanie możliwości cyfrowych do ożywienia gospodarki,
- walka z dezinformacja,
- zapobieganie kryzysowi zaufania, głównie na linii sprzedający-kupujący w sieci, ale też pomiędzy przedsiębiorstwami,
- zwiększenie świadomości praw konsumenta w oparciu o prawo UE – kampania informacyjna,
- interoperacyjność aplikacji z cechami śledzącymi na poziomie UE – skuteczność przy zachowaniu bezpieczeństwa danych, np. Chorych na COVID-19,
- niezbędne wyważenie praw konsumentów i przedsiębiorców,
- certyfikaty bezpieczeństwa dla produktów żywnościowych,
- certyfikaty produktów ochrony osobistej i medycznych sprowadzanych z państw trzecich z naciskiem na Chiny,
- ochrona kredytów konsumenckich,
- kontrola granic unijnych i krajowych w związku z COVID-19,
- transport produktów pierwszej potrzeby zielonymi pasami – współpraca z państwami członkowskimi,
- zrównoważone zarządzanie firmami – strategia średnio i długodystansowa,
- zbieranie dobrych praktyk z państw członkowskich.