Podczas ostatniej komisji FEMM skupiliśmy się głównie na wniosku dot. dyrektywy w sprawie przejrzystości wynagrodzeń.
Zwiększenie przejrzystości wynagrodzeń jest istotnym krokiem w kontekście skuteczniejszego stosowania przepisów dotyczących równości wynagrodzeń. W znacznym stopniu ułatwi wykrywanie przypadków ewentualnej dyskryminacji płacowej ze względu na płeć, których nie można obiektywnie uzasadnić różnicami w zakresie kompetencji zawodowych, wykształcenia, czy też rodzaju i wartości wykonywanej pracy.
Warto pamiętać również o tym, że każde państwo członkowskie będzie mogło we własnym zakresie opracować narzędzi oraz metody ocen i porównywania wartości pracy, co umożliwi dostosowanie takich instrumentów do specyfiki danego państwa!
Część z projektowanych rozwiązań nakłada nadmierne zobowiązania na mikroprzedsiębiorstwa, a także na małe i średnie przedsiębiorstwa. Dlatego konieczne jest zwrócenie uwagi na dostosowanie działań do rynku.
Polska będzie dążyć do tego, aby obowiązki nakładane na przedsiębiorców nie były nadmierne, zwłaszcza w odniesieniu do najsłabszych ekonomicznie członków tej grupy. W tym kontekście należy także wziąć pod uwagę wpływ pandemii COVID-19 i jej wpływ na stan gospodarki oraz kondycję przedsiębiorstw.
Projektowane przepisy zapewniające przejrzystość płac muszą być również zrównoważone, aby nie prowadziły do ograniczenia swobody działalności gospodarczej oraz do ograniczenia swobody negocjacji wynagrodzeń stron stosunku pracy. Nowe rozwiązania powinny być oparte na uwzględnieniu zróżnicowania systemów wynagrodzeń poszczególnych państw członkowskich oraz poszanowaniu autonomii partnerów społecznych.
Musimy mieć także na uwadze troskę o bezpieczeństwo danych osobowych pracowników oraz wrażliwych danych pracodawców! Niezbędne jest również zapewnienie, aby kryteria oceny takiej samej pracy o takiej samej wartości były obiektywne, miarodajne i uwzględniały zróżnicowany zakres zadań i obowiązków na poszczególnych stanowiskach.