Komisja ECON 🇪🇺 dla mnie zdalnie 💪 a na niej omówienie raportu: „Podatek VAT w epoce cyfrowej”, do którego jako kontrsprawozdawczyni złożyłam swoje pisemne stanowisko.
Celem nowych regulacji powinny być ułatwienia zarówno dla administracji skarbowej jak i dla przedsiębiorstw – w tym zwłaszcza MŚP, dla których formalności związane z VAT stanowią poważne obciążenie.
PODATNICY – to dostrzegam trzy główne problematyczne obszary, których dotyczyły złożone przeze mnie poprawki:
1️⃣ Termin dwóch dni na wystawienie faktury to zdecydowanie zbyt duże utrudnienie dla małego przedsiębiorcy. Wiązałoby się z dużymi kosztami i utrudnieniami.
2️⃣ Termin akceptowania przez wszystkie podmioty ustrukturyzowanych faktur elektronicznych założony od początku 2024 r. jest na pewno nierealny. Nawet przy ekspresowym tempie prac – wystarczający termin, zdaniem środowisk biznesowych – powinien wynosić 18-24 miesiące od wejścia w życie nowych regulacji.
3️⃣ Rozwiązania dotyczące zmian w sektorze platform – zaproponowany przez KE model „uznanego dostawcy” w sektorze usług są moim zdaniem niekorzystne zarówno dla MŚP (MŚP zwolnione z VAT utracą prawa do jego odliczenia) jak i dla Państw Członkowskich – jako że platformy cyfrowe mają też często siedziby w państwach trzecich, przez co może być trudno wyegzekwować od nich należny podatek.
PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I ICH ROZWIĄZANIA PODATKOWE – skoncentrowałam się na trzech, nie dość dobrze dopracowanych (i prawdopodobnie niewystarczająco skonsultowanych) kwestiach:
1️⃣ Uważam że wykorzystywanie standardu jakim jest tzw. „norma europejska” przy przekazywaniu danych z faktur na poziomie krajowym powinno być opcjonalne, a nie obligatoryjne dla państw członkowskich. Państwa Członkowskie posiadają również własne, dobrze funkcjonujące standardy.
2️⃣ Za niewłaściwy uważam wymóg, by e-faktury nie mogły zostać poddane jakiemukolwiek procesowi uprzedniej weryfikacji i walidacji przez administrację skarbową. Automatyczna weryfikacja e-faktury umożliwia wykrycie i korektę błędów przed jej wprowadzeniem do systemu, co jest również korzystne dla firm.
3️⃣ Proponowane zmiany w sektorze platform – jak już mówiłam, również rodzą zagrożenie dla interesu Państw Członkowskich. Usługa „ułatwiania” przez platformy nie powinna być traktowana jak usługi pośrednictwa. Przyjęcie takich rozwiązań mogłoby oznaczać istotną utratę dochodów budżetowych przez niektóre Państwa Członkowskie, jako że platformy cyfrowe mają też często siedziby w państwach trzecich.
Uważam, że propozycja Komisji w wielu aspektach jest niedopracowana – a na pewno niedostatecznie skonsultowana z Państwami Członkowskimi oraz przedstawicielami przedsiębiorców. Myślę, że przed nami dużo pracy, aby propozycję Komisji urealnić i uczynić rzeczywiście przydatną.