🇪🇺 W związku z brakiem porozumienia podczas ostatniego posiedzenia PE w Strasburgu, ponownie głosowano nad trzema raportami odnoszącymi się do pakietu Fit for 55. Przyjęte dokumenty dotyczyły reformy systemu handlu uprawnieniami do emisji, mechanizmu dostosowywania cen emisji dwutlenku węgla na granicach UE i Społecznego Funduszu Klimatycznego.
Zarówno przegląd systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii (EU ETS), jak i mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM), znacząco podnoszą poziom ambicji UE oraz na poziomie państw członkowskich w zakresie redukcji emisji CO2, w niedostatecznym stopniu uwzględniając realia gospodarcze indywidualnych krajów, ich odmienne struktury np. rynków energetycznych i inne uwarunkowania lokalne. Zaostrzona według propozycji KE ambicja w zakresie EU ETS przełoży się na wyższe ceny uprawnień do emisji CO2, a w konsekwencji większe koszty dla odbiorców końcowych i przemysłu. Ponadto propozycja wycofania darmowych uprawnień w ramach ETS i zastąpienia ich mechanizmem CBAM może znacząco osłabić konkurencyjność produkcji UE przeznaczanej zarówno na rynek wewnętrzny jak i na eksport.
Pakiety Fit for 55, którego częścią jest zmiana dyrektywy w sprawie ETS oraz rozporządzenie ustanawiające CBAM, nie uwzględniają radykalnej zmiany sytuacji geopolitycznej w wyniku rosyjskiej agresji na Ukrainę, w tym pogłębiającej się destabilizacji rynków energetycznych i nowych zagrożeń dla stabilności ekonomicznej gospodarstw domowych oraz dla globalnego bezpieczeństwa żywnościowego.