Dziś ważna debata na komisji ECCON

RRF i REPower muszą być realizowane równocześnie 🇪🇺 stąd moja pilna interwencja na Komisji ECCON do ❗️Przewodniczącego VALDISA DOMBROVSKISA wiceprzewodniczącego wykonawczego do spaw Gospodarki służącej obywatelom

❗️PAOLA GENTILONIEGO komisarza do spraw gospodarki
Zarówno RRF jak i REPower to programy gigantyczne i bardzo ambitne. Problem polega na tym, że mają – a nawet muszą być realizowane równocześnie – bo do problemów post-pandemicznych doszły problemy ze źródłami energii, co jest skutkiem wojny na Ukrainie.

Generalnie – celem RRF jest pomoc europejskiej gospodarce wyjść z kryzysu, a celem REPowerEU jest zwiększenie niezależności energetycznej oraz neutralność klimatyczna. Realizacja tych celów równolegle z odbudową jawi się jako skrajnie trudna – by nie powiedzieć: nierealna.

REPowerEU zakłada m.in:

🔵 Pozyskiwanie 45% mocy wytwórczych energii ze źródeł odnawialnych do 2030 r. (wzrost z 40% przewidzianych w ramach Fit for 55);
🔵 100% wzrost fotowoltaiki do 2025 (od 160 GW do 320 GW) i kolejny 100% wzrost do 2030 roku (z 320 GW do 600 GW);
🔵 10 milionów jednostek pomp ciepła w ciągu najbliższych 5 lat;
🔵 10 mln ton produkcji wodoru ze źródeł odnawialnych do 2030 r.

Oznacza to konieczność gigantycznych nakładów. Analizy Komisji wskazują, że REPowerEU wiąże się z koniecznością dodatkowych inwestycji w wysokości 210 mld euro do 2027 r., oprócz tego, co jest potrzebne do realizacji celów fit for 55❗️

Tymczasem – program finansowania REPower wygląda dość mizernie i zagadkowo:
🟣 Wiemy że 20 mld euro ma pochodzić z dotacji ze sprzedaży uprawnień do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji, 26,9 mld EUR z polityki spójności poprzez dobrowolne transfery do RRF (do 12,5% alokacji krajowej państw członkowskich) oraz 7,5 mld EUR ze Wspólnej Polityki Rolnej, poprzez dobrowolne transfery do RRF (również do 12,5% krajowej alokacji finansowej państw członkowskich).

Mam w związku z tym trzy pytania:

1️⃣ Po pierwsze – czy powyższe środki na pewno wystarczą do wygenerowania potrzebnych inwestycji? Jeśli nie – to gdzie szukać pozostałych?
2️⃣ Po drugie: Jak ma wyglądać w szczegółach ten mechanizm „dobrowolnego transferu” alokacji Państw Członkowskich z Polityki Spójności i Polityki Rolnej?
Czy nie będzie to po prostu oznaczało odgórnego „obcięcia” tych kwot każdemu państwu w tych dwóch obszarach?
3️⃣ Po trzecie – aż 20 mld ma pochodzić z ETS….Tymczasem dochody z ETS są też planowane jako jedno z głównych źródeł finansowania pożyczek zaciągniętych na RRF…

Czy tych dochodów starczy – i czy czasem ETS nie jest – nadmiernie optymistycznie – traktowane jako nieograniczone źródło dochodów? A równocześnie – wyraźnie widzimy dzisiaj, jak bardzo niedobry jest wpływ tegoż ETS na ceny energii w Europie – i coraz częściej pojawiają się pytania o prawidłową konstrukcję całego mechanizmu ETS…

Kalendarz

Pozostałe aktualności ... z ostatniej chwili

27 lutego 2024

 (...)

29 stycznia 2024
Posiedzenie Komisji FEMM i LIBE

Posiedzenie Komisji FEMM i LIBE

🇪🇺 Na posiedzeniu komisji FEMM poruszyliśmy wiele ważnych tematów z przedstawicielami Komisji Wolności Obywatelskic (...)

29 stycznia 2024
Zakaz połowów z ruchomego dna na morskich obszarach chronionych

Zakaz połowów z ruchomego dna na morskich obszarach chroni (...)

🌊 Potrzebne bardziej zrównoważone podejście do zakazu połowów z ruchomego dna na morskich obszarach chronionych  (...)

29 stycznia 2024
Przyjęliśmy rezolucje dotyczące praw człowieka w Chinach, Sudanie i Tadżykistanie.

Przyjęliśmy rezolucje dotyczące praw człowieka w Chinach (...)

🇪🇺 W ubiegłym tygodniu jako Parlament Europejski przyjęliśmy trzy rezolucje dotyczące praw człowieka w Chinach, Su (...)