W trakcie obrad komisji FEMM debatowaliśmy nad projektem opinii „Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy: usuwanie barier w funkcjonowaniu jednolitego rynku cyfrowego i usprawnianie wykorzystania sztucznej inteligencji dla europejskich konsumentów”.
Podczas gdy zaangażowanie kobiet w poszczególnych sektorach, na tym samym poziomie co mężczyzn, silnie ożywiłoby gospodarkę UE, stanowią one jedynie 30% siły roboczej w dziedzinie technologii i 17% specjalistów w dziedzinie ICT.
W sprawozdaniu Komisjii silny nacisk położono na zajęcie się różnicą płci poprzez zatrudnienie, edukację i umiejętności w zakresie nauk ścisłych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) oraz w sektorach cyfrowych.
Sztuczna inteligencja potrzebuje również ram prawnych, aby wyeliminować świadome i nieświadome uprzedzenia oraz przestrzegać parytetu płci poprzez wykorzystywanie danych z podziałem na płeć podczas opracowywania produktów, standardów sztucznej inteligencji, algorytmów i aplikacji.
Głosowania 1, 4 lutego 2021
W dniu 1 lutego 2021 r. głosowaliśmy nad wnioskiem dotyczącym rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 168/2007 ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) – procedura zgody.
Komisja FEMM wezwała komisję LIBE, jako właściwą komisję, do zalecenia zatwierdzenia wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 168/2007 ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej.
Proponowane zmiany rozporządzenia ustanawiającego Agencję mają charakter techniczny i mają na celu poprawę zarządzania, wydajności i wyników Agencji, przy zachowaniu nienaruszonego mandatu Agencji.
4 lutego w komisji FEMM głosowaliśmy nad opinią w sprawie sprawozdania okresowego dotyczącego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej.
W opinii wezwano do lepszego uwzględniania aspektu płci i budżetowania płci w pracach Agencji oraz zachęca ją do zacieśnienia współpracy z Europejskim Instytutem ds. Równości Kobiet i Mężczyzn w celu lepszego zwalczania przemocy domowej i przemocy na tle płciowym.