Dziś na posiedzeniu Podkomisji FISC przeprowadziliśmy debatę na temat dialogów UE z krajami trzecimi (w tym krajami rozwijającymi się) i instytucjami międzynarodowymi.
Ważne dla naszej komisji było poznanie stanowiska Unii Europejskiej w ramach międzynarodowych negocjacji dotyczących kwestii podatkowych, takich jak niedawne dotyczące dwufilarowej globalnej reformy podatkowej OECD/G20 oraz jej relacji z państwami trzecimi i innymi stronami.
Podczas rozmowy z Profesor dr Nadine Riedel, Institut für Wirtschaftspolitik und Regionalökonomik Münster oraz Benjaminem Angel, Director Direct Taxation, Tax Coordination, Economic Analysis and Evaluation, DG Taxud, European Commission było dla mnie ważne ustalenie, jakie znaczenie dla założonej w porozumieniu OECD architektury podatkowej będzie miał sposób implementacji porozumienia do systemów prawnych poszczególnych państw?
Co się stanie jeśli poszczególne państwa (zwłaszcza duże, jak USA), mimo deklaratywnego poparcia porozumienia, wdrożą je w niepełny lub nieadekwatny sposób? I jak wpłynie to na państwa UE, w których implementacja ma być bardzo skrupulatna Ponadto bardzo ważne było ustalenie, czy jest możliwe aby UE, w swoich relacjach z państwami trzecimi, wypracowała jakiś mechanizm wzajemności, czy warunkowości przyjętych i obowiązujących rozwiązań podatkowych? Czy np. w ramach czarnej listy rajów podatkowych możliwe byłoby utworzenie tabeli kamieni milowych, których realizacja warunkowałaby (czasowe i warunkowe) usunięcie z listy? Czyli jak UE powinna korelować system zachęt i sankcji wobec państw trzecich?